Introductie ‘De Hemel op Aarde’.

Introductieles:
Alles wat je moet weten over de Hemel op Aarde!

Veel gestelde vragen:

Is dit project alleen geschikt voor kerken?
Nee, het is ook zeker geschikt voor basisscholen. Binnen het project werken normaal gesproken kinderen van verschillende leeftijden samen. Wil je het doen met één leeftijdsgroep binnen een klas, dan zou ik wel gaan voor bovenbouwers. Sommige opdrachten zijn anders te moeilijk en opdrachten in kleine groepjes kunnen zij al zelfstandig doen (daardoor heb je dus ook geen begeleiders nodig). Het project is ook heel geschikt voor bijvoorbeeld GVO-klassen op openbare basisscholen. Ik gebruik in de teksten wel de context van de kerk (omdat makkelijk is om vanuit een context te spreken), maar het is dus zeker ook geschikt voor schoolklassen.

Wat zijn de voorwaarden om mee te doen aan het project?

  • Je hebt een groep van minimaal zes kinderen in de basisschoolleeftijd (minimaal drie van de bovenbouw) en je bent op zoek naar een adventsproject. Dit project is uitgeprobeerd in groepen van 20-40 kinderen, maar ook voor grotere groepen kinderen zijn er mogelijkheden. Bij groepen van boven de vijftig kinderen is het beter om de groep in tweeën te splitsen.
  • Je hebt één iemand of meerdere personen (project-team) die het project willen dragen. In een klas kan dat de docent zijn.  Bij kindernevendienst wordt vaak gewerkt met wisselende leiding. Voor dit project het je naast die wisselende leiding, eenmalig iemand nodig die overzicht heeft over het project en door de week soms dingen voorbereidt. Voor één persoon kost het ongeveer 1-3 uur per week aan voorbereiding, hieronder valt bijvoorbeeld de lessen doorlezen en goed in je hoofd krijgen en het verzamelen van materialen en klaar zetten. Daarnaast leid deze persoon de bijeenkomst. Een projectteam van twee tot drie personen dat het project samen draagt hoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.
  • Je hebt genoeg leiding. Als je werkt met een gemixte groep kinderen, is er ongeveer één leiding nodig per zeven kinderen als je een comfortabele ochtend wilt hebben. Meestal komt dit wel goed. Naast het project-team of de hoofdleiding, draaien ook de kindernevendienstleiding mee (gewoon de personen die in het normale rooster ook zouden zijn ingedeeld). Zij hebben juist minder voorbereiding dan normaal. Ze ondersteunen het projectteam in het leiden van kleine groepjes, orde houden en de kinderen een thuis-gevoel geven!
    In sommige kerken hebben de kinderen van groep 5-8 om de week kindernevendienst. Dat is nu tijdelijk elke week, daardoor zullen die leiding wat vaker worden ingedeeld. Tijdens vorige projecten was ook dit gelukkig geen probleem. De begeleiders mochten ook komen als ze geen dienst hadden en waren vaak zo enthousiast over het project, dat we regelmatig het dubbele van leiding hadden dan wat we normaal hadden. Zo wordt ruilen ook gemakkelijk!

Wat zijn je taken als hoofdleiding precies?

Als hoofdleiding leg je soms een spel of activiteit uit, je houdt overzicht over de les en je houdt de tijd in de gaten. Lange of ingewikkelde stukken uitleg hoef je niet te geven. In de lessen zijn net als in deze introductieles, video-instructies verwerkt. Ik, Melanie, neem dus via de beamer of de laptop in een filmpje de lange stukken uitleg van je over. Verder sta je er natuurlijk niet alleen voor! Er is genoeg kindernevendienstleiding bij met wie je de taken kunt verdelen of je verdeelt taken binnen het project-team.

Hoe lang zijn de kinderen uit de kerk?
Het adventsproject duurt langer dan de reguliere kindernevendienst. De kinderen gaan bij binnenkomst in de kerk, meteen naar de kindernevendienstruimte. Het begin van de kerkdienst maken ze dus niet mee. Na de overdenking of preek komen ze weer de kerk in. Ze zijn zo’n 40 tot 45 minuten in hun eigen ruimte.
In veel kerken worden tijdens de adventsperiode gedichtjes voorgelezen door kinderen voorin de kerk. Nu zijn de kinderen tijdens dat moment al uit de kerk. Twee oplossingen:

  • Laat een kind met leiding het toch gewoon voorlezen en ga daarna snel terug naar de ruimte. Vaak kost dit maar vijf minuten, dus ze missen zo goed als niets.
  • Ook al gedaan in een kerk: organiseer een gedichtenwedstrijd voor jong en oud rond het thema ‘Hemel op Aarde’ en ‘Engelen’. Deze gedichten worden door de deelnemers of door vrijwilligers voorgelezen in de kerk.

Hoeveel kost het project? En wat krijgen we allemaal voor die prijs?

Voor 148 euro (exclusief 21% BTW, inclusief wordt het 179 euro) krijg je met een wachtwoord als kerk of school één jaar lang toegang tot alle materialen.  Voor deze prijs krijg je:

  • Toegang tot alle vier de episodes inclusief digitale docent!
    Naast de lesinhoud en een lijst met behulpzame downloads, bevat elke episode een video of vlog, waarin ik (Melanie van Staf & Zo) als digitale docent aan de kinderen iets vertel over deze episode. Dat kan via een laptop (voor kleinere groepen) of via een beamer. De meer ingewikkelde stukken uitleg worden zo via een scherm aan de kinderen uitgelegd. Dat scheelt weer voorbereiding voor jou als hoofdleiding en de kinderen vinden het vaak nog leuk ook: vloggen is helemaal hip! Qua stijl zijn de video’s vergelijkbaar met de introductievideo boven deze les.

En dan zijn er nog een heel aantal bonus-onderdelen. Deze onderdelen zijn niet noodzakelijk om het project compleet te maken.Maar met deze bonuslessen kun je het project wel verder uitbreiden en verdiepen!

  • Les voor de voorbereiding van de Bovenbouw.
    Iedereen die werkt met een groep kinderen krijgt er wel eens mee te maken: ordeproblemen. Juist doordat de oudere kinderen met de jongere kinderen mixen tijdens dit project heb je risico dat het oudsten het dan automatisch ‘kinderachtig’ vinden. Dat is het absoluut niet, maar gewoon het feit dat er jongere kinderen bij zijn kan daar voor zorgen. Vervolgens gaan ze de clown uithangen en beginnen ze te klieren. Hoe voorkom je dit gedrag?
    Het antwoord? Maak ze belangrijk en geef ze verantwoordelijkheid! Deze les is precies daarvoor bedoeld. In het adventsproject worden de bovenbouwers als buddy’s (maatjes) aan de jongste kinderen gekoppeld. In deze voorbereidende les die plaatsvindt VOOR het adventsproject krijgen ze geheime informatie (die de jongsten niet krijgen) en ze denken er over na hoe ze een goede buddy kunnen zijn voor de onderbouw. Tijdens het project gaat dit natuurlijk gewoon door: zet het buddy-systeem regelmatig in en geef de kinderen tijdens het project opdrachten en verantwoordelijkheid. Dat voorkomt heel veel orde-problemen!
  • Kersttoneelstuk: Verrassing.
    In de laatste episode wordt een kerstverhaal verteld, gebaseerd op het volgende youtube-filmpje  en boek van Simone Graham: An Unexpected Christmas. Dit boek en filmpjes heb ik bewerkt en vertaald tot een toneelstuk dat bijvoorbeeld kan worden opgevoerd in de kerstdienst. Het is mogelijk om het toneelstuk in één zondagochtend in te studeren (exclusief generale repetitie net voor de dienst). Als je besluit het toneelstuk te doen, verandert de tijdlijn van het gehele project een beetje (het schuift een week naar voren). Voor meer informatie over de tijdlijn, kijk bij de volgende vraag.
  • De Hemel op Aarde Thuis.
    Bij het project zit ook een thuisboekje. Met dit boekje kunnen de kinderen thuis in hun gezin verder aan de slag met het project. Voor elke dag staat er een stukje in om te lezen en daarbij een liedje, een spelletje of een activiteit om samen te doen. Bij elke dag hoort een sleutel die de kinderen mogen inkleuren als ze die dag gedaan hebben. Met vijf sleutels kunnen ze een slot openen naar een eindpuzzel. Als ze die puzzel oplossen krijgen ze een hint over wat er de volgende zondag gaat gebeuren tijdens het adventsproject! De Hemel op Aarde Thuis geeft diepgang en extra Bijbelse context aan het project.
  • Link naar Youtube afspeellijst. Bij de Hemel op Aarde Thuis hoort ook een afspeellijst met liedjes waarin het hele project nog een keer langskomt. In het allerlaatste vierde thuisboekje, op de laatste bladzijde, krijgen de kinderen hier toegang toe. Als een soort kerstcadeautje om lekker te luisteren tijdens de kerstdagen. Deze afspeellijst kun je natuurlijk ook mooi gebruiken als achtergrondmuziek tijdens de bijeenkomsten.
  • Powerpoint om de kindernevendienstleiding in te lichten.
    Als je een voorbereidingsbijeenkomst wil organiseren om de kindernevendienstleiding uit te leggen wat het project inhoudt, is daarvoor een powerpoint beschikbaar. Je kunt natuurlijk ook het filmpje uit deze introductieles gebruiken.
  • Promotiemateriaal
    Een aanpasbare poster en flyer om kinderen uit te nodigen voor het project. Ontworpen door Nienke van de Biezen!
  • Informatie e-mail.
    In de informatie mail die je zelf kunt aanpassen naar jouw situatie, staat kort uitgelegd wat het project inhoudt en wat de kinderen elke week gaan doen. Stuur de mail de week van tevoren door naar dominees, voorgangers of sprekers die in die week de reguliere dienst leiden. In andere kerken kwam het regelmatig voor dat de dominees hun preek aanpasten aan het thema dat de kinderen die week deden. Zo krijgt de hele kerk er iets van mee!
  • Toegang tot de Facebook Groep van dit project.
    Als je besluit mee te doen, krijg je toegang tot de besloten Facebook Groep die hoort bij het project. Hierin ontmoet je andere deelnemers die dit jaar het adventsproject doen én ik zal ook lid zijn om vragen te beantwoorden. Deel gerust foto’s, berichten en vragen over het proces in jouw gemeente. Zo kunnen we elkaar inspireren en helpen! Je vindt de groep via deze link: ‘Klik‘ of door op Facebook te zoeken naar ‘Adventsproject: De Hemel op Aarde’

Wat is de tijdlijn voor het project?

Dat ligt er aan welke extra’s je toevoegt aan het project. Als je alleen puur het verhalend ontwerp doet met de vier episodes, neemt het project vier weken in beslag. De eerste, tweede, derde en vierde adventszondag worden dan gevuld.

Wil je het toneelstuk ook doen en uitvoeren tijdens een kerstdienst? Dan heb je een extra ochtend nodig om het toneelstuk in te studeren. Het hele project schuift dan een week naar voren. De week voor advent is het eeuwigheidszondag, dus de eerste episode (gaat over de hemel), past daar goed bij! De eerste episode is dan dus op eeuwigheidszondag, episode 2 is dan op de eerste advent, episode 3 is tijdens de tweede advent en episode 4 tijdens de derde advent. Tijdens de vierde advent oefen je met de kinderen het toneelstuk in, zodat het toneelstuk kan worden opgevoerd tijdens de kerstdienst.

Wil je de voorbereidingsbijeenkomst voor de bovenbouw toevoegen? Die raad ik eigenlijk wel aan, zorgt voor veel rust op de groep! Die bijeenkomst doe je in de week voordat het project begint. Inclusief toneelstuk dus de week voor eeuwigheidszondag, exclusief toneelstuk dus tijdens eeuwigheidszondag.

Hoe kan ik meedoen met de Hemel op Aarde?
Via de link hieronder komt u uit bij het betalingsgedeelte van de site, waar u ‘De Hemel op Aarde’ in uw winkelkarretje kan zetten via de knop ‘Add to cart’.  Betalen gaat gewoon via iDeal net als in andere webwinkels. Voor klanten uit België zijn de betaalopties van ING HomePay, Belfius en KBC/CBC toegevoegd. Tijdens de betalingsprocedure maakt u een wachtwoord en gebruikersnaam voor uw kerk of school. Met deze inlogcode kunt u inloggen op de site bij ‘Mijn Account’ en kunt u via de link bij ‘Mijn bestellingen’ doorklikken naar het project. U krijgt ook een directe link in uw e-mail, nadat de betaling is afgerond. Eén inlogcode geldt voor één school of kerk.

Koop nu ‘De Hemel op Aarde’ in de webshop en duik in het verhaal!

Nog vragen?
Stuur gerust een mailtje naar melanievandepeut@live.nl voor meer informatie. Ik probeer binnen 24 uur te antwoorden!