Verhalend Onderwijs
Verhalen en onderwijs zijn een gouden combinatie. Zowel tijdens mijn master aan de Universiteit van Utrecht (over Onderwijs Ontwerp en Organisatie Advies), als tijdens mijn tijd op de Academische PABO aan de Marnix Academie heb ik mezelf er zoveel mogelijk in gespecialiseerd.
Voorbeelden van projecten die ik heb ontworpen voor organisaties:
- Verhalend Ontwerpen rond Kerst.
Verhalend ontwerpen is een manier van onderwijs, waarbij kinderen leren binnen een verhaal. Elke week begint er weer een nieuw hoofdstuk van het verhaal en bij elk hoofdstuk zijn er activiteiten die bij het verhaal passen. De verschillende hoofdstukken en gebeurtenissen houd je bij op een wandfries (zie foto hieronder). Zo zien de kinderen het verhaal elke week groeien en omdat ze zelf de hoofdpersoon zijn van het verhaal zijn kinderen heel betrokken. Het is daarom een hele fijne manier van werken.
Rond kerst maak ik regelmatig een verhalend ontwerp dat ik uitvoer met de kinderen van de kerk waar ik in werk als jeugdwerker. Mijn eerste verhalende ontwerp rond kerst was ‘De Hemel op Aarde’ Dit is een verhalend ontwerp dat ik maakte in opdracht van het kindernevendienstproject KIEM (Kerk in Elke Maat) van de Fonteinkerk in Amersfoort. Nieuwsgierig naar meer? Volg me voor de laatste updates via Facebook of Instagram (hier vind je bij mijn ‘hoogtepunten’ o.a. een rondleiding bij een ander ‘wandfries’ bij het verhalende adventsproject ‘Vadertje Panov’) of stuur me gerust een mailtje voor meer info. Bijvoorbeeld om een cursus rond verhalend ontwerpen te volgen in jouw kerk of school. Ik hoop er zoveel mogelijk mensen enthousiast voor te maken, want… verhalend ontwerpen werkt!
- Staf & Zo als jeugdwerker.
Met Staf & Zo deed ik twee keer een groot organisatie-onderzoek binnen een kerk. Beide keren was het onderwerp hetzelfde: de kwaliteit van het jeugdwerk. Binnen één van deze twee kerken werk ik nu met Staf & Zo als jeugdwerker. Ik ontwerp regelmatig verhalend onderwijs voor verschillende doelgroepen
– 0 – 6 jaar: Belevingsdiensten voor de allerjongsten: Kerk op Schoot
– 6- 12 jaar: o.a. Verhalend Adventsproject en Avondmaal Catechisatie voor Kinderen.
– 12-18+ jaar: MP3 (Meeting Point 3e zondag van de maand) waarin we jongeren aan het denken zetten en samen DOEN rond actuele onderwerpen als de vluchtelingencrisis, muziek en identiteit.
In het ontwerpen van dit onderwijs werk ik ook samen met Jop (de jeugdorganisatie van PKN Nederland).
- Onderwijs voor volwassenen.
Voor de organisatie Seeker-City ontwierp ik een verhalende workshop over het vinden van gouden momenten in je werk. Aan de hand van deze workshop gingen de deelnemers zelf aan de slag met het creëren van verhalen voor op de website van de organisatie. Voor de landbouw organisatie CCA ontwikkelde ik een workshop rond verhalen vertellen op de beurs.
- Andere projecten.
Tijdens mijn studie specialiseerde ik me zoveel mogelijk in verhalen vertellen en het ontwerpen van verhalend onderwijs. Hiervoor:
– Deed ik onderzoek en ontwierp ik een verhalende lessenserie met de titel ‘Op weg met Mozes’ voor de organisatie PC-GVO in Utrecht.
– Deed ik onderzoek naar motivatie aan de hand van een verhalend leerspel bij leerlingen van 12-14 jaar bij het Johannes Fontanus College in Barneveld.
– Ontwierp ik verschillende keren een verhalend ontwerp voor scholen in Amersfoort waaronder de Bolster (voor groep 2 en een keer voor groep 8) en de Kon-Tiki (groep 5-8). Voor de Prins Willem-Alexander school creëerde ik een verhalend leesbevorderingsproject voor kleuters.
Bent u ook op zoek naar een verhalend onderwijsontwerp voor uw organisatie? Neem contact met me op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.